الاعضاء الVIP
Ahmed Adel Vip Founder المستخدم أخفى الأرباح
Al-Fattany Beauty Channel Vip حقق

$0.75

هذا الإسبوع
محمود محمد Vip المستخدم أخفى الأرباح
Mohamed Mamdouh Vip حقق

$0.29

هذا الإسبوع
أكثر الأعضاء تحقيق للأرباح هذا الاسبوع
Mostafa Mohamed حقق

$21.05

هذا الإسبوع
Fox المستخدم أخفى الأرباح
ahmed hawary حقق

$7.25

هذا الإسبوع
Ahmed Adel Vip Founder المستخدم أخفى الأرباح
Youssef Shaaban المستخدم أخفى الأرباح
Hager Awaad حقق

$4.50

هذا الإسبوع
Ahmed حقق

$3.85

هذا الإسبوع
nasr el din حقق

$2.98

هذا الإسبوع
Mohamed Ahmed Sayed حقق

$2.94

هذا الإسبوع
osama hashem حقق

$2.76

هذا الإسبوع
اهم 3 نصائح لمن يريد دخول مجال البرمجة وعلوم حاسبات.

اهم 3 نصائح لمن يريد دخول مجال البرمجة وعلوم حاسبات.

في البداية حابب اعرفكم بنفسي انا يوسف . م. ع طالب في كلية الهندسة بجامعة حلوان في مصر، قسم اتصالات والكترونيات و حاسبات. القسم اللي انا فيه في الكلية مختلف عن بقية الاقسام في جميع كليات مصر بحيث انه بيتيحلي اني ادرس مجالين في قسم واحد الاول هو مجال الاتصالات والالكترونيات والتاني وهو موضوع الحديث النهاردة مجال البرمجة.

البرمجة:

في الاول كدا لازم تعرف ان المجال دا من اهم واحلى المجالات اللي اي حد بالمعنى الحرفي سواء درسه في الكلية او اتعلم برا ممكن يشتغل فيه ويتميز فيه، لانه بيعتمد في المقام الاول على مدى فهمك واستيعابك في اللغات اللي بتبرمج بيها، وعشان كدا هو مش بيفرق انت جاي منين او متخرج من كلية ايه بالعكس تماما، هو كل ما يهم في الامر انت بتعرف تعمل ايه . والسوق حاليا متعطش جدا وبيدور على ناس فاهمة بجد في المجال دا لانه لغة المستقبل، مفيش مجال بعد كدا مش هيعتمد على ال software programing كل حاجة مهما كانت ايه بيشوفولها طريقة في الوقت الحالي بيحث تتغطى اغلبها بمجال البرمجة والكمبيوتر. 

تعالى اعرفك شوية حاجات لازم تتعلمهم عشان تبدأ في المجال دا:

1)  numbering system “ انظمة الارقام”: 

احنا كبشر عقلنا بيبدأ يفكر بواسطة المخ والمخ دا بيأدي وظايف عصبية بتخلينا نتحرك ونتكلم ونفهم ونعمل كل حاجة، والكمبيوتر كمان بيعمل نفس الفكرة بس طريقة تفكيره ومعالجة الاوامر مختلفة شوية بحيث بيعتمد على انظمة الارقام دي بق،  الكمبيوتر في العموم عشان يأديلك function “وظيفة" معينة لازم يبدأ يفهمك وهو عقله بيبدا يشتغل بانظمة الارقام دي بين قوسين كدا معلومة ليك على الماشي “binary system” هو دا اللي كمبيوتر بيفهمه 0,1 وبس و لازم تخليه يعالج اوامرك كدا عشان يبدأ يفهمك، وفي انظمة تانية زي ال Octal, Decimal, Hexa decimal ولكل نظام منهم ليه شغله جوا الكمبيوتر وموضوع كبير جدا فانت ابدا بالموضوع دا وهيفيدك بعد كدا بحيث تفهم الية عمل الكمبيوتر.

2)  لغات البرمجة :

بمنتهى البساطة احنا كبشر بنتكلم باكتر من لغة ولو جه حد يتكلم مع شخص اجنبي مش عارفين لغات بعض فمش هيعرفو يتواصلو مع بعض، وهو دا الموضوع بكل بساطة؛ الكمبيوتر بيفهم لغات معينة بس احنا اخترعناها عشان نخليه يبدأ يعملنا اللي احنا عاوزينه امثلة اللغات دي ايه بق لغة ال c , c++, java, java script وزيهم لغات مختلفة كتير وكل لغة بتعمل وظيفة معينة وبتستخدم في تطبيقات معينة في عمل ال software في العموم وعشان كدا اساس البرمجة “ انك تكلم الكمبيوتر” تعرف لغته هو هيقرأ كلامك بانهي لغة.

3) اهم لغات تبدأ بيها:

  1. ++C : تعتبر اسهل لغة برمجة تعرف تدخل فيها لانها بسيطة جدا ولكن عيبها انها طويلة شوية وبرده للامانة العلمية لو اتعلمت صح ++c هتعرف تتعلم كل اللغات المشهورة حاليا. 
  2. C: و دي هي اللغة الام ل “++c” واكبر تطبيق عليها هي انظمة التحكم الداخلية “Embedded system” ودا اصلا مجال لوحده وهيبقى ليه مقال لوحده من كتر اهميته في حياتنا.
  3. Java script: وهنا نبدأ  نقول بدأنا نخش في الجد دا يعتبر من اقوى لغات البرمجة الموجودة حاليا وتطبيقاتها كتير زي android applications ايوة ايوة اللي على موبايلك دي اغلبها معمولة من اللغة دي فتخيل اهميتها في حياتنا عموما.

والاحسن ليك انك تمشيهم بالترتيب زي مانا كاتب ودا عن تجربة شخصية يعني. وبس كدا دا نهاية المقال الموضوع كبير جدا ومحتاج حاجات كتير جدا عشان تحترفه بس صدقني من اول م تبدأ تتعلمه وتعمل مشاريع خاصة بيك فانت معاك كنز حقيقي وهتبقى مطلوب جدا في السوق الحر “free lancer” وفي السوق الخاص كمان.

واهم حاجة لازم تعرفها ان المجال دا سريع التطوير جدا، فلو دخلته لازم تواكب كل جديد وتتعلمه وتشتغل على نفسك عشان تفضل مطلوب ولكن انك تبدأ تتعلمه اصلا دي بداية قوية جدا مش بس عشان مجالات الشغل بتاعت البرمجة دا كمان ليك كمعرفة وهيطور ال CV بتاعك جدا في اي شغل تاني. 

التعليقات (1)
YoussefMagdy

2022-10-05 19:32:46

عاااش ياجوو 👏♥️
الرجاء تسجيل الدخول لتتمكن من التعليق
مقال بواسطة

مسابقة شهر رمضان 2024 منصة اموالي

  • المركز الاول سيربح

    30$+عضوية Vip لمدة شهر

  • المركز الثاني سيربح

    20$+عضوية Vip لمدة شهر

  • المركز الثالث سيربح

    10$+عضوية pro لمدة شهر

ستنتهي المسابقة خلال : أسبوع من الآن

الأشخاص الذين حصلوا على أكبر عدد من النقاط في المنافسة حتي الان

كريمة

عدد النقاط : 2209 نقطة

Al-Fattany Beauty Channel

عدد النقاط : 1358 نقطة

Mostafa Mohamed

عدد النقاط : 1089 نقطة

sama

عدد النقاط : 1049 نقطة

Faith

عدد النقاط : 1010 نقطة

مقالات مشابة
...إخلاء مسئولية: جميع المقالات والأخبار المنشورة في الموقع مسئول عنها محرريها فقط، وإدارة الموقع رغم سعيها للتأكد من دقة كل المعلومات المنشورة، فهي لا تتحمل أي مسئولية أدبية أو قانونية عما يتم نشره.