الذكاء الاصطناعي _ الربح من الذكاء الاصطناعي بذكاء

الذكاء الاصطناعي _ الربح من الذكاء الاصطناعي بذكاء

0 المراجعات

الذكاء الاصطناعي _ الطريق الاسرع للفلوس

الذكاء الاصطناعي و الفلوس…الاتنين دلوقتي مرتبطين ببعض جدا الذكاء الاصطناعي مش بس تكنولوجيا مبهره…ده انجاز كبير قادر يغير حياتك للاحسن . 

الذكاء الاصطناعي بمفهومه الحالي قادر يجمع و يحلل قاعدة بيانات و يساعدك تاخد قرارتك في ثواني .

و في عالم البيزنس الذكاء الاصطناعي هو الطريق الاسرع و الاسهل .بيسهل عليك شغلك و بيفتح قدامك ابواب كتير للابتكار و الفلوس . و استخدامه صح ممكن يكون الفرق بين النجاح و الفشل .

image about الذكاء الاصطناعي _ الربح من الذكاء الاصطناعي بذكاء

من فين جت فكرة الذكاء الاصطناعي؟

من فين جت فكرة الذكاء الاصطناعي ؟…..ف ستينات القرن اللي فات فكر العلماء في اختراع اله تفكر و تتعلم زي الانسان و كان الوضع اشبه بافلام الخيال العلمي و احلام مستقبلية و بدأوا فعلا بالتخطيط للاختراع اللي هيغير العالم.

في فترة التسعينات كانت الاحلام و التخيلات بدأـ فعلا تتحقق و بدا الخيال يقلب حقيقه و بدأنا نشوف تطبيقات و الات مصممه علي تنفيذ مهام صعبه بدون تدخل من العنصر البشري كصورة مصغره من فكرة الذكاء الاصطناعي الحالي .

استمر الوضع لسنين طويلة لحد ما اعلنت شركة open ai  عن تحقيق الحلم و انتاج اول روبوت ذكاء اصطناعي باسم “شات جي بي تي 3.5” الربوت الي كان بمثابة مصباع علاء الدين عنده اجابة علي اي سؤال مهما كان سواء في الطب ,الهندسة, الرياضيات, العلوم كان حرفيا طفره غيرت تفكير البشرية كلها .

ازاي الذكاء الاصطناعي سهل علينا شغلنا؟

الذكاء الاصطناعي موجود في كل حاجة هنا في حياتنا ومجالاته متنوعة وواسعة. دخل في كل حاجة بنعملها وبنشوفها في  حياتنا اليومية.

  • في الطب :يساعد في التشخيص والعلاج وتحليل البيانات الطبية بطرق دقيقة و اخطائه اقل اضعاف من العنصر البشري
  • التسويق و التجارة الإلكترونية: بيساعد في تحليل البيانات وتوقع السلوكيات، ده بيساعد الشركات تعرف توجهات السوق وتخطط بشكل أفضل 

الذكاء الاصطناعي مش مقتصر على مجالات معينة هو موجود ومفيد في كل حاجة. بس لازم نفهم إن استخدامه صح مهم جدًا عشان نحقق الفائدة المطلوبه منه.

ازاي اكسب من الذكاء الاصطناعي؟

الذكاء الاصطناعي مش بس طريق للفلوس بالعكس احيانا بيكون هو مصدر الفلوس نفسها و النقط الجايه هشرحلك ازاي تكسب من الذكاء الاصطناعي .

  1. تصميم الصور :  مجال السوشيال ميديا من لمجالات اللي بتعتمد اعتماد كلي علي المصممين اللي الذكاء الاصطناعي اثر علي شغلهم و بقيت حاليا تقدر تصمم صور ممكن مصمم يسهر عليها ايام و ده بمجرد الكتابة من خلال المواقع دي 

       2. leonardo.ai

       3. canva

       2. تصميم فيديوهات يوتيوب : قنوات كتير علي اليوتيوب بدأت بالاعتماد علي الذكاء  الاصطناعي في تصميم فيديوهاتها من بداية كتابة الاسكربت لتصميم الفيديو من  المواقع اللي اتكلمنا عليها قبل كدا و فعلا حقق الربح و بدات تدخل فلوس  

        3.  تصميم مواقع:  تصميم المواقع من المجالات المهمة جدا الفتره الحاليا و من اكتر المجالات  المطلوبه سواء في الوطن العربي او غيره . دلوقتي الذكاء الاصطناعي وفر عليك تعلم البرمج و اصبح في مواقع تقدر تصمم بيها مواقع الكترونيه و تبدا  تكسب منها سواء بالتجاره او كتابة المقالات. مثال موقع “Hostinger ”

       4. التدوين بالذكاء الاصطناعي:  التدوين من اكتر المجالات متعه و ارباح و ده بعيدا عن انها مصدر من مصادر الدخل السلبي اللي كلنا بنحبه والجمال في التدوين بالذكاء الاصطناعي إنه بيبقى متجدد مش زي التدوين العادي اللي ممكن تكون فيه روتين و ده بيقدم للناس المحتوى اللي ممكن يكون مفيد  فعلًا بناءً علي اهتماماتهم.

      5. انشاء محتوي صوتي بالذكاء الاصطناعي: انشاء محتوى صوتي بالذكاء الاصطناعي لتحويل الكتابه الي نص و مش بس مجرد تسجيل صوت ده أكتر من كده و الحاجة الجميلة إنه بيبقى قادر يولِّد الكلام بنفسه وده يخليه يقدر يدينا محتوى احسن و ادق  لغويا .

 

الذكاء الاصطناعي مش بس للعلماء لا هو حاجه لينا كلنا اللي كنا بنحلم بيه زمان دلوقتي حقيقة بيساعدنا في شغلنا و حياتنا اليومية و بيسهل علينا انجاز مشاريع تحتاج سنين خبره في ثواني .

الذكاء الاصطناعي مش بس علم هو بقى حاجة عملية جدًا. بيعرف يجمع ويحلل معلومات بسرعة ويساعدك تتخذ قرارات سريعة. في مجال البيزنس، بيساعدك بشكل كبير بيبسط شغلك وبيفتح فرص جديدة لكسب الفلوس والابتكار.

الذكاء الاصطناعي بيتواجد في كل مكان في حياتنا في الطب والتسويق وتصميم المواقع وحتى في التدوين. و عشان كدا  لازم نستخدمه صح عشان نقدر نستفيد منه بشكل أحسن ونحقق ارباح كتير.

 

 

التعليقات ( 0 )
الرجاء تسجيل الدخول لتتمكن من التعليق
مقال بواسطة

المقالات

1

متابعين

1

متابعهم

1

مقالات مشابة